Clo útočí! Kdo přežije a vyhraje?!

Úvod
Víte, co je horší než když Vám balíček z Temu nedorazí? Když dorazí, ale je o dvě stovky dražší než minule. Jo, přesně to se teď chystá – a ne, nejedná se o apríl ani další jejich šílenou marketingovou kampaň.
Temu a Shein – dva největší online králi levného šopování – čelí docela nepříjemnému problému. Vypadá to, že jim vlády (hlavně v Americe a Evropě) začínají pěkně šlapat na paty. Clo, regulace, kontroly... - zní to skoro jako konec večírku, kde jsme si všichni zvykli platit za tričko 42 korun i s dopravou zdarma.
Takže si dneska řekneme, proč najednou bude nákup ponožek z Číny dražší než burger u Mekáče; co s tím má společného Trump; proč EU ztrácí trpělivost a jestli je to konec levných nákupů nebo jen další fáze šopovacího evolučního vývoje. A nebojte, mrkneme na to i investiční optikou – třeba kde se dají najít nové příležitosti…, i když zrovna nedostáváte balíčky z Asie obden.
2. Co je Temu a Shein?
Tak si to shrňme. Shein je něco jako fast fashion na steroidech. Nová kolekce? Každej den. Tričko za padesát korun? No problem. A hlavně – když nevíte, co si oblect, Shein ti pošle 84 variant… a vy pak nosíte to jedno, co nevypadá jak ubrus z babiččiny chalupy.
A Temu? To je takový digitální tržiště, kde si můžete koupit všechno od nabíječky přes škrabku na paty až po mini vrtulník, který se rozpadne dřív, než stihnete říct 'Made in China'. Je to takový AliExpress nové generace – jen s lepší grafikou a agresivnějšími reklamami.
Oba tihle e-commerce giganti se tváří, že jsou odkudkoli, jen ne z Číny – mají oficiální sídla někde v Singapuru, Irsku nebo na Marsu – ale realita je taková, že skoro všechno, co prodávají, pochází právě z továren v Číně. Takže i když to vypadá, že nakupujete 'globálně', tak ve finále si prostě kupujete zboží přímo z nejbližší haly někde u Šanghaje.
A proč je to důležité? Protože celníci, politici i environmentální aktivisti teď začínají tahle kouzla docela bedlivě sledovat.
3. Proč ceny rostou?
A teď přichází ta část, kdy se z levného šopování stává drahá sranda. V Americe se totiž rozjel comeback Donalda Trumpa a s ním i comeback obchodních válek – a tentokrát si to slízli právě Shein a Temu.
Co konkrétně se stalo? Zrušila se výjimka, která doteď umožňovala dovážet zásilky do 800 dolarů bez cla. A to je přesně ten důvod, proč jste si mohli koupit hromadu kravin za pár kaček a projít celnicí jako ninja. Jenže teď přichází clo až 145 %. Ano, slyšíte správně. Stočtyřicetpět procent.
Takže když si teď koupíte kabel na iPhone za 3 dolary, můžete si rovnou připravit dalších 5 na clo a 10 na psychickou újmu. A firmy jako Temu a Shein? Ty už oficiálně řekly, že od 25. dubna 2025 budou zdražovat. Ne proto, že chtějí, ale proto, že prostě musí.“
Evropa na tom není o moc líp; taky zvažuje, že zruší výjimku na zásilky do 150 €. K tomu chce přitvrdit v kontrolách, protože se jim přestává líbit, že se sem vozí padělky, nebezpečné výrobky a hlavně, všechno je to tak levné, až z toho domácí e-shopy ztrácí nervy.
4. Co to znamená pro spotřebitele?
Takže ano, časy, kdy jste si objednali kraťasy, sluchátka, nálepky na nehty a držák na mobil za 149 korun i s dopravou, jsou možná u konce. Vítejte v nové éře – éra: "Připočtěte clo, připočtěte DPH a doufejte, že to dojde dříve než balík z České pošty".
Co to znamená prakticky? Ceny půjdou nahoru. Výběr bude menší. A hlavně, pokud vás bavilo vracet každý druhý balík, protože vám přišla bunda pro panenku místo vaší velikosti L, tak se připravte, že to teď bude ještě složitější. U dražšího zboží se i vracení víc řeší a míň toleruje.
Navíc se pomalu ale jistě dostáváme do momentu, kdy lidi začínají přemýšlet: "hele, možná není úplně OK, že mám doma 34 triček z polyesteru, které se rozpadnou po třech praních". A právě tohle může být první malý krok k tomu, že víc lidí začne nakupovat třeba z druhé ruky, nebo u lokálních značek, které sice nejsou za padesát, ale zato vydrží déle než váš vztah po festivalové sezóně.
5. Co to znamená pro investory?
A teď si nasadíme investiční brýle. Nebojte, nejsou růžové, spíš tak trochu celně šedivé.
Když padne levná čínská konkurence, kdo na tom vydělá? No přece ti, co jsou doma a doteď museli bojovat s dumpingem. Mluvím o lokálních e-shopech jako například Trenýrkárna a dokonce i česká Alza může benefitovat, protože jestli bude všechno z Číny dražší a pomalejší, tak logicky víc lidí zůstane 'na domácí půdě'.
A dál? Logistika! Firmy jako FedEx, DHL nebo dokonce lodní přepravci typu Maersk – to všechno jsou firmy, který budou hrát klíčovou roli v tom, jak rychle a efektivně se bude zboží dostávat tam, kam má.
No a pak tu máme ESG fondy. Jo, ti, co říkají: 'Investuj odpovědně, ne jen levně.' Právě tyhle fondy teď víc sledují firmy, které mají udržitelnou výrobu, férové podmínky a netočí každý týden novou kolekci triček za 9,90. Možná to nevypadá tak sexy jako růžovej top z Temu, ale z hlediska výnosu a reputace to dává víc smysl, než se zdá.
A nesmíme zapomenout ani na to, že Shein pořád koketuje s tím, že půjde na burzu. Ale jestli tyhle regulace začnou fakt platit, tak možná místo burzovního debutu zažijeme burzovní trapas – a investoři se dvakrát rozmyslí, jestli chtějí být součástí značky, kterou půlka světa považuje za symbol neudržitelnosti.
6. Závěr ?
Tak co? Už teď vidíte, jak vám mizí 'levné čínské sny' z košíku? Nakoupíte si ještě něco z Temu, když bude doprava dražší než samotný produkt? A hlavně, až vám příště přijde balík s 'luxusními' sluchátky za 59 Kč, které po týdnu vypoví službu, budete brečet, nebo si řeknete 'stálo to za to'?
Sdílejte s přáteli, kteří si pořád myslí, že 'Made in China' znamená 'kvalitní výrobek' a pamatujte: V životě jsou jen dvě jistoty – daně a to, že ten náramek z Temu vám zčerná do týdne.