REEBOK: Marketing nebo totální fail?!
KAUZA, KTERÁ ROZHÝBALA ČESKÝ E-COMMERCE
Představte si - ikonické tenisky, které normálně stojí tisíce korun, najdete v e-shopu za pár stovek, trička za pár desítek korun! To není výprodej, to je obří systémový přešlap, který vyvolal nákupní šílenství. A my vám dnes ukážeme nejen jak k tomu došlo, ale hlavně - jak to celé dopadlo, kdo na této situaci vydělal, kdo naopak prodělal, a co si z toho můžeme vzít my jako investoři a podnikatelé.
Reebok totiž na svém e-shopu udělal tak masivní cenovou chybu, že se o ní mluví nejen na sociálních sítích, ale i v hlavních zpravodajských médiích.
JAK K CHYBĚ DOŠLO?
Celá tato neuvěřitelná situace začala v sobotu 7. června 2025, kdy se na e-shopu Reeboku objevila zásadní technická chyba. Systém místo cen v eurech začal zobrazovat stejné číselné hodnoty, ale v korunách. Takže například model bot, který měl stát 120 eur (tedy zhruba 3000 Kč), se najednou objevil za 120 Kč! A to samé platilo pro veškeré zboží - bundy, mikiny, doplňky - vše bylo najednou k mání doslova za hubičku.
Podle odborníků na e-commerce, se kterými jsme hovořili, šlo pravděpodobně o chybu při aktualizaci cenového systému nebo měnových přepočtů. Zajímavé je, že problém se netýkal jen české koruny, ale také bulharského leva a rumunského leu, kde nastala stejná situace. Server Peníze.cz tuto událost označil za jednu z největších cenových chyb v historii českého internetového obchodování.
NÁSLEDUJÍCÍ NÁKUPNÍ MÁNIE
Jakmile se informace o této cenové anomálii začala šířit po sociálních sítích, nastal doslova šílený nával zákazníků. Lidé okamžitě pochopili, že jde o výjimečnou příležitost, a začali nakupovat ve velkém. Někteří jednotlivci stihli udělat desítky objednávek - například populární tiktoker Johny Machette ve svém videu ukázal, že jen on sám objednal přes 50 párů bot a několik desítek kusů oblečení.
Podle neoficiálních informací z e-commerce komunity během prvních 12 hodin od objevení chyby prošlo systémem Reeboku přes 40 000 objednávek. To je číslo, které normálně odpovídá několikatýdennímu, ne-li měsíčnímu prodeji! Zajímavé je, že někteří nakupující šli opravdu do extrémů - objevily se případy, kdy jednotlivci objednávali stovky stejných produktů, pravděpodobně s vidinou jejich dalšího prodeje za standardní ceny.
REAKCE REEBOKU?: KRIZOVÝ MANAGEMENT V PRAXI
Reebok na tuto situaci začal reagovat až v neděli odpoledne, tedy s více než 24hodinovým zpožděním od začátku problému. Prvním krokem bylo deaktivování možnosti platby v korunách, levách a leiích, takže e-shop zůstal funkční pouze v eurech. To sice zastavilo další vlny nákupů za směšné ceny, ale stovky tisíc objednávek už byly v systému.
Podle nejnovějších informací Reebok oficiálně potvrdil, že VŠECHNY tyto objednávky ruší! A to i přesto, že někteří zákazníci už dostali e-mail o expedici zboží - společnost tvrdí, že šlo o automatickou chybu systému a žádné zboží skutečně neodeslala. Všem postiženým zákazníkům byly vráceny peníze, ale bez jakékoli další kompenzace nebo omluvy.
PRÁVNÍ POZADÍ: PROČ TO REBOOK MOHL UDĚLAT
Proč mohl Reebok takto jednat? Klíčové jsou jeho obchodní podmínky, které explicitně uvádějí, že smlouva mezi zákazníkem a prodejcem vzniká až fyzickým odesláním zboží, nikoliv potvrzením objednávky. Tato formulace je zásadní - díky ní může společnost podobné chybné objednávky zrušit, aniž by porušila zákon.
Navíc podle českého občanského zákoníku jde o tzv. "zjevnou chybu", kdy je zřejmé, že cena neodpovídá realitě. Právníci se shodují, že při takto markantním rozdílu (až 95% sleva) by ani soudy nejspíš neuznaly nárok zákazníků na dodání zboží. Nicméně někteří spotřebitelé nyní zvažují hromadnou žalobu s argumentem, že společnost reagovala příliš pomalu - chyba totiž trvala přes 24 hodin, což podle nich svědčí o nedostatečné kontrole systému.
MARKETINGOVÉ DOPADY: VIRALITA VS. REPUTACE
Zajímavý je marketingový rozměr celé kauzy. Podle dat analytické společnosti SimilarWeb návštěvnost e-shopu Reeboku vzrostla během této události o neuvěřitelných 400 % oproti běžným dnům. To představuje obrovskou publicitu, za kterou by jinak společnost musela zaplatit milionové částky.
Nicméně otázkou zůstává, zda tato pozornost byla pozitivní. Na sociálních sítích se rozhořela vášnivá diskuze - někteří uživatelé chápou stanovisko Reeboku, jiní naopak společnost ostře kritizují za nedostatečnou komunikaci a absenci jakékoli kompenzace pro zákazníky. Marketingoví experti se nyní přou, zda Reebok nepromarnil příležitost - místo striktního právního postupu mohl například nabídnout postiženým zákazníkům alespoň symbolické slevové kupony, čímž by si mnohé z nich naklonil.
POUČENÍ PRO INVESTORY A PODNIKATELE
1) Technologická robustnost je klíčová - podobné chyby vznikají špatným nastavením e-commerce systémů a nedostatečným testováním. Investoři by měli u e-commerce společností hodnotit kvalitu jejich IT infrastruktury.
2) Obchodní podmínky jako právní štít - Reebok se zachránil díky přesné formulaci o vzniku smlouvy. Každý podnikatel by měl mít právní dokumenty pečlivě připravené.
3) Krizová komunikace rozhoduje - Zatímco technická chyba je pochopitelná, pomalá reakce a nedostatek empatie v komunikaci mohou poškodit značku více než samotný incident.
4) Virální příležitost - Každá krize může být příležitostí. Společnosti, které umějí rychle a kreativně reagovat, mohou z podobných situací vyjít posílené.
